W tej grupie powstały trzy rodzaje pomocy: horyzontalna, regionalna i sektorowa.
Pomoc horyzontalna – przeznaczona jest dla wszystkich przedsiębiorców pracujących w dziedzinach: ochrona środowiska i oszczędność energetyczna, badania i rozwój, inwestycje itp. Fundusz ten ma przyczynić się do: ograniczenia bezrobocia, ochrony środowiska, podwyższenia kwalifikacji zawodowych, podwyższenia konkurencyjności na rynku. Możliwe jest finansowanie szkoleń, badań i rozwoju, zatrudnienia i ochrony środowiska.
Pomoc regionalna – przeznaczona jest dla najuboższych regionów, jego celem jest pobudzenie rozwoju ubogich obszarów i zrównoważenie rozwoju regionów UE. Wyróżnia się kilka rodzajów pomocy regionalnej: operacyjną, na inwestycje, na tworzenie nowych miejsc pracy, na realizację dużych projektów inwestycyjnych.
Pomoc sektorowa – ma na celu wsparcie branż tradycyjnych m.in. górnictwa, hutnictwa, przemysłu stoczniowego. Dotyczy ona łagodzenia negatywnych skutków wynikających ze zmian przeprowadzonych w tych branżach. Adresowana jest do określonej grupy podmiotów, np. motoryzacyjny, hutnictwa żelaza i stali, węglowy, włókien syntetycznych, stoczniowy. Środki z tej grupy przydzielane są wg tzw. „mapy pomocy” zwanej także „mapą pomocy regionalnej”. Generalnie są to procentowe progi maksymalnej pomocy finansowej dla małych, średnich i dużych firm przyjęte przez Komisję Europejską. W zależności od zamożności regionu i wielkości firmy wynoszą one od 30-70 %
Ostatnie lata kryzysu zweryfikowały rynek Spółek, których wiele upadło, wiele zostało wchłoniętych przez inne, spora część usilnie poszukuje kapitału na inwestycje.
Przedsiębiorcy zdążyli się przekonać, że banki komercyjne niechętnie angażują się w inwestycje. Bardziej przystępne wydają się zatem być fundusze Private Equity, Venture Capital lub Anioły Biznesu czy też Salony Inwestycyjne, na których firmy poszukujące kapitału mają szanse zaprezentować się ewentualnym inwestorom. Każdy potencjalny inwestor będzie skrupulatnie analizował dane finansowe dotyczące inwestycji.
Dlatego też warto dobrze się przygotować siadając do omawiania tematu, przedstawić konkrety, które ułatwią podejmowanie decyzji oraz dadzą poczucie przejrzystości. Podstawą sukcesu w negocjacjach jest dogłębna analiza projektu lub przedsięwzięcia, analiza rynku oraz konkurencji. Nie warto zasypywać inwestora informacjami czysto technicznymi, na tym etapie odgrywają one role drugoplanową. Przedstawić należy raczej dane, które wskazują na rynkowe szanse i zagrożenia, a także plany i prognozy na przyszłość.
Dobry biznes plan, odpowiednio przygotowana prezentacja oraz, co najważniejsze, pomysł na biznes, są gwarancją na znalezienie inwestora. Najczęściej popełnianym błędem jest brak aspektów biznesowych, wycen oraz konkretnych propozycji inwestycyjnych. Dobrze przygotowane materiały, prezentacje czy dokumenty stanowią wizytówkę firmy oraz kadry zarządzającej, dlatego warto poświęcić temu zagadnieniu więcej uwagi. Kolejny krok, to właściwe przygotowanie merytoryczne i praktyczne.